Neurologiczne bóle głowy - przyczyny, rodzaje

Ból głowy dotyka znaczną część naszego społeczeństwa. Na szczęście w większości przypadków ból ten ma charakter jednorazowy i pojawia się wskutek przemęczenia, przeziębienia, silnego stresu czy stanu zapalnego. Wtedy wystarczy dłuższy spacer, długi sen albo zwykła tabletka przeciwbólowa, którą możemy bez problemu nabyć w aptece. Niestety istnieją też takie bóle, które potrafią dokuczać latami i pojawiać się cyklicznie. W takim przypadku mamy niejako utrudnione codzienne funkcjonowanie, ponieważ leczenie tej przypadłości nie należy do najłatwiejszych.

Neurologiczny ból głowy

Zaniepokoić nas powinno jeśli doświadczamy cyklicznych napadów bólu. Dodatkowo mamy pewność, że nie są one wynikiem przeziębienia czy zmęczenia. Ponadto kiedy podstawowe leki nie pomagają, trzeba podjąć odpowiednie kroki, aby nie obciążać organizmu coraz większymi dawkami popularnych środków farmakologicznych. W takim wypadku konsultacja lekarska, a także zlecone badania, mogą wykazać, że cierpimy na bóle głowy o podłożu neurologicznym.

Migrena

O tej przypadłości na pewno wielu z nas słyszało. Migrena jest bólem głowy, którym zajmuje się neurologia. Najczęściej pojawia się już młodym wieku i daje o sobie znać nawet przez wiele lat, czasem również do końca życia. Dodatkowo jednorazowy ból głowy trwa od kilku do kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu godzin. Dlatego właśnie migrena jest tak uciążliwą przypadłością. Osoba dotknięta neurologicznym bólem głowy potwierdza, że podczas napadu jest osłabiona i nie może wykonywać wielu podstawowych czynności. Bowiem każdy niepotrzebny ruch może nasilić intensywność bólu oraz zniechęcić do podejmowania jakichkolwiek działań. W przypadku podejrzewania u siebie migreny niezbędna będzie konsultacja z neurologiem, który specjalizuje się w bólach głowy. Wykonanie odpowiednich badaniach takich jak EEG pozwoli potwierdzić, czy dany ból głowy ma podłoże neurologiczne. W przypadku stwierdzenia migreny niezbędne będzie rozpoczęcie terapii, która polega na edukacji pacjenta dotyczącej tej przypadłości oraz doborze odpowiednich leków.

Klasterowy ból głowy

Innym rodzajem neurologicznego bólu głowy jest tzw. ból Hortona. Choroba może pojawić się praktycznie w każdym wieku, jednak najczęściej dotyka osoby młode i w średnim wieku. W przeciwieństwie do migreny ten ból o podłożu neurologicznym trwa o wiele krócej (od kilkunastu minut do kilku godzin maksymalnie). Niestety w ciągu doby napad bólu może wystąpić kilka razy. Ponadto choroba daje o sobie znać głównie podczas odpoczynku, a więc w nocy lub w czasie popołudniowej drzemki. Dlatego właśnie chorzy mogą odczuwać pewien lęk przed snem, ponieważ zostaje on przerwany przez neurologiczny ból głowy. Trzeba także zaznaczyć, że klasterowy ból może na jakiś czas ustąpić (nawet na kilkanaście lat) albo nagle całkowicie zaniknąć i już nigdy nie powrócić. Oczywiście tak samo jak w przypadku migreny potrzebna jest konsultacja neurologa, który pomoże nam zwalczyć ból głowy albo znacznie zgładzi objawy napadu.

Sprawdź najnowsze informacje!