Jak wygląda badanie neurologiczne

Badanie neurologiczne wykonywane jest u osób, które uskarżają się na dolegliwości związane z układem nerwowym. Powinien wykonać je lekarz ze specjalizacją z neurologii bądź neurochirurgii, jednak gdy jest to niemożliwe, pacjenta bada lekarz rodzinny.

Kiedy udać się do neurologa?

W pierwszej kolejności warto dowiedzieć się, jakie są objawy chorób neurologicznych i co powinno Cię zaniepokoić. Objawy neurologiczne to pojedyncza przypadłość lub zespół przypadłości, mające związek z funkcjonowaniem układu nerwowego. Pacjenci zwykle skarżą się na bóle głowy, które z czasem zaczynają towarzyszyć im przez większość dnia, a nawet nocą. Bóle te mogą mieć charakter migrenowy. Objawem charakterystycznym są także omdlenia, zawroty głowy i wymioty. Niektóre osoby zauważają wyraźny spadek koncentracji, mają problemy ze wzrokiem oraz z poruszaniem się. W kończynach górnych i dolnych mogą odczuwać mrowienie, a z czasem także i drętwienie. Z każdym niepokojącym objawem należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza rodzinnego, który wystawi skierowanie do neurologa.

Jak wygląda badanie neurologiczne?

Każda wizyta u lekarza neurologa rozpoczyna się od zebrania przez niego dokładnego wywiadu. Medyk zapyta przede wszystkim o to, z jakim problemem przychodzisz, czy w rodzinie występowały choroby o podłożu neurologicznym oraz jakie dodatkowe leki zażywasz. Zazwyczaj jednak na podstawie samego wywiadu lekarz nie jest w stanie postawić diagnozy, dlatego też wykonuje podstawowe badanie. Przede wszystkim mierzy ciśnienie krwi, bada jamę brzuszną i osłuchuje klatkę piersiową. Dodatkowo sprawdza także czynności nerwów czaszkowych – w tym celu może zapytać on o odczuwanie zapachów, zbadać gałki oczne, poprosić o zmarszczenie czoła. Neurolog ocenia także siłę mięśni pacjenta, na przykład poprzez poproszenie go o ściśnięcie swojej ręki. Natomiast do badania odruchów służy młotek neurologiczny – każdy pacjent z pewnością przechodził takie badanie u lekarza rodzinnego, gdyż polega ono na delikatnym uderzeniu młotkiem w kolano. Lekarz będzie chciał sprawdzić także objawy oponowe. Badanie polega na tym, że pacjent kładzie się na kozetce na plecach, a jego głowę unosi się w kierunku klatki piersiowej. Jest to tak zwane badanie sztywności karku. Można wtedy zaobserwować na przykład objaw Brudzińskiego, gdy zginaniu karku towarzyszy zgięcie kończyn dolnych w stawach biodrowych i kolanowych.

Badania dodatkowe

Powyższe badania lekarz jest w stanie wykonać sam w swoim gabinecie. Natomiast w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości konieczna może okazać się dalsza diagnostyka. W tym celu lekarz wystawi skierowanie na badanie USG (na przykład głowy), tomografię komputerową czy rezonans magnetyczny. Badania te wykonywane są z użyciem specjalistycznego sprzętu, do którego neurolog zwykle nie ma dostępu w swoim gabinecie – wyjątkiem może być aparat służący do badania USG.